Ez a weboldal cookie-kat (sütiket) használ azért, hogy weboldalunk használata során a lehető legjobb felhasználói élményt tudjuk biztosítani. Weboldalunkon történő további böngészéssel hozzájárul a cookie-k használatához. Adatvédelmi szabályzatunkról itt talál információt: /adatvedelmi_nyilatkozat_3
Termékek Menü

A reklámajándék története

A reklámajándék története

Az első ismert promóciós termékek az Egyesült Államokban kerültek alkalmazásra a 18. században. Ezek emlékkitűzők voltak, amelyeket George Washington amerikai elnök választási kampányában osztogattak a választóknak 1789-ben. [a folytatáshoz kattintson a címre...]

A 19. század elején már számos reklámajándék, promóciós termék fordult elő, amelyeket a politikában vagy éppen a kereskedelemben használtak népszerűsítés, reklámozás céljára, mint például naptárak, vonalzók, fából készült egyedi tárgyak. Alkalmazásuk azonban ekkor még nem volt bevett és széles körben elterjedt gyakorlat, nem léteztek kifejezetten ezzel foglalkozó cégek. A reklámajándékok megtervezésére, gyártására és terjesztésére ekkor még nem jöttek létre specializálódott ügynökségek és vállalatok. [ Sokan tekintik a reklámajándékok ipara egyik atyjának az amerikai Jasper Meeks ohiói nyomdászt. Meeks egy helyi cipőboltot győzött meg arról, hogy olyan könyves zsákokkal lássák el a közeli iskolákat, amelyeken szerepelt a cég neve. Egy másik nyomdásznak, a Coshocton városában dolgozó Henry Beach-nek, aki Meeks versenytársa volt, megtetszett ez az ötlet és maga is elkezdte alkalmazni. Ők ketten hamarosan számos különféle, logóval ellátott tárgyat kezdtek el gyártani és értékesíteni, többek között üveggolyós zsákokat, névjegykártyatartókat, naptárakat, kártyákat, szövetsapkákat és kötényeket.

Az első szakmai szervezetet 1904-ben alapította meg közösen 12 promóciós termékeket gyártó vállalkozás. Ez a szervezet a Promotional Products Association International (PPAI) volt, amely még napjainkban is tevékenykedik és jelenleg több mint 7500 tagot számlál. A PPAI a promóciós termékek iparában mintegy 4800 gyártót és 22 000 terjesztőt képvisel.

Az 1950-es évekre az Egyesült Királyságban és Írországban már kialakult és gyökeret vert a promóciós termékek ipara. Ezt megelőzően a különféle cégek, vállalatok és vállalkozások ugyan alkalmaztak reklámajándékokat és promóciós termékeket, nem beszélhettünk azonban kialakult üzletágról. A promóciós termékek ipara az 1970-es években indult robbanásszerű növekedésnek. Rengeteg vállalat ismerte fel ebben az időszakban a vállalati identitás, a márka, a brand, az egyes termékek reklámozásának értékét, s azt a lehetőséget, amelyet a logóval ellátott ajándéktárgyak jelentettek. Az első években persze a promóciós termékek köre meglehetősen szűk volt, az évek során azonban kialakult az igény a cégek részéről, hogy rendelkezésükre álljon egy szélesebb termékskála, amelynek darabjait brand építés céljára alkalmazhatják és ajándékba adhatják vagy eladhatják ügyfeleiknek.

Az ezt követő években készültek el az első promóciós termékkatalógusok. Az ezekben található termékeket nem csak ajándékba adták, az ügyfelek meg is vásárolhatták azokat. Az 1990-es években megjelentek a katalógusszolgáltatások, amelyek számos terjesztői forrásból dolgoztak egyszerre, s ekkor jelentek meg a katalóguscsoportok (Catalogue Group) is, amelyek egyedi katalógusokat állítottak össze földrajzi szegmensek alapján, az adott szegmensben működő promóciós termékeket terjesztő vállalatok számára. Egy ilyen csoporthoz való tartozásnak számos előnye volt, mint a cégek közötti kapcsolatok kialakítása, árkedvezmények és bizonyos ügyfélszolgáltatások. Ilyen csoportok természetesen ma is működnek, ilyen például az Envoy Group, amely bizonyos terjesztők számára - amelyek legalább hároméves múlttal rendelkeznek az iparban - kedvezményes termékeket kínál.

Az ipar legsikeresebb időszaka volt ez, amikor a legtöbb reklámajándékot értékesítették, elsősorban természetesen karácsony és az ajándékozási szezonok környékén. Ez az Egyesült Királyság multikulturálissá válásával változott meg a '90-es évek elején, amikor a karácsonyi ajándékok is veszítettek népszerűségükből. A cégek is kreatívabb marketingmegoldásokat kezdtek alkalmazni, és már egész évben terjesztették promóciós ajándékaikat, hogy támogassák termékkampányaikat és hatékonyabb brandépítést végezzenek vagy éppen promóciós eseményeiket reklámozzák.

A XXI.századra megváltozott a promóciós termékkatalógusok szerepe, mivel immár nem voltak képesek átfogóan megjeleníteni a reklámajándékok rendkívül széles választékát. 2007-ben a katalógusokat már e-mailben terjesztették a korábban széles körben alkalmazott postai út helyett, és ekkor már sokkal inkább egyfajta névjegyként funkcionáltak, bemutatták, mivel foglalkozik egy adott vállalat és kevésbé voltak létfontosságú elemei a salesnek. A nyomtatott katalógusok használata nagymértékben visszaesett a XXI. század első évtizedének végére.

A terjesztők és forgalmazók ma a kreatív termékek szakértő szolgáltatóiként működnek. Az ilyen vállalatok elsősorban az ajándéktermékek gyártóival való közvetlen kapcsolattartás és a különféle szakmai rendezvények által tartják frissen kínálatukat és szolgáltatásaikat. 2004-től kezdve az interneten keresztül is elkezdtek egymással kereskedni a reklámajándékok gyártói és terjesztői, egy olyan zárt online kereskedelmi hálózatot hozva létre, amely az ügyfeleiket jelentő vállalatok számára nem hozzáférhető.

2008-ban már szinte minden terjesztő rendelkezett saját weboldallal, amelyeken az elérhető termékek széles választékát jelenítik meg. Ezeken a weboldalakon – ilyen a WWW.AJANDEKBROKER.HU oldal is – a feliratozható, emblémázható reklámajándékok széles skáláját kínálják: termoszok, kulacsok, esernyők, játékok, mappák, órák, időjárásjelzők stb.
Kevés olyan weboldal van azonban, ahol online is megrendelhetőek promóciós termékek, elsősorban azért, mert ez nagymértékben megbonyolítaná a termékek személyre szabását, márkásítását.

www.ajandekbroker.hu

Tartalomhoz tartozó címkék: blog reklámajándék nyakpánt