Ez a weboldal cookie-kat (sütiket) használ azért, hogy weboldalunk használata során a lehető legjobb felhasználói élményt tudjuk biztosítani. Weboldalunkon történő további böngészéssel hozzájárul a cookie-k használatához. Adatvédelmi szabályzatunkról itt talál információt: /adatvedelmi_nyilatkozat_3 Megértettem!
Termékek Menü

Milyen a jó reklámajándék?

MILYEN A JÓ REKLÁMAJÁNDÉK?

Az üzleti célú ajándékok magyarországi piaca

A reklámajándéktárgyak iránti kereslet Magyarországon több mint tíz évvel ezelőtt indult fellendülésnek. Az ezt megelőző időszakban az üzleti ajándékozás kimerült a fali naptárak, poszterek, határidőnaplók és mappák megrendeléseiben. Az első kereslet-kínálat orientáltságú, professzionális ajándéktárgyakkal foglalkozó vállalkozások a kilencvenes évek elején jöttek létre.
Kezdetben a választékot a holland piacról importált pólók, tollak, sapkák, számológépek, kulcstartók jellemezték, de az igények később jelentős változásokon mentek keresztül.

A forgalom növekedésének hatására az ajándéktárgyas cégeknek sikerült kizárólagos szerződéseket kötniük, és elindították nagykereskedéseik kiépítését is. Ennek a folyamatnak az eredményeként pár évvel később már sokszínű termékválasztékot biztosító saját katalógusok jelentek meg a piacon. Korábban Magyarországon az üzleti ajándékozás főképp az irodában használatos tárgyakra összpontosult. Ma már a személyre szóló, mindennapi, otthoni igénybetételre is alkalmas eszközök kerültek előtérbe. Egyre több megrendelő alkalmazza ajándékának kiválasztásakor a "csak olyat ajándékozz másnak, amit te is szívesen kapnál" elvet. A szélesedő ajándéktárgy kínálatban már megtalálhatóak a főzéshez, barkácsoláshoz, vadászathoz, strandoláshoz vagy piknikhez ajánlott exkluzív kellékek is.

A reklámajándék piac egy folyton vibráló, újdonságok, eredeti ötletek után kutató terület. Senki nem szeret a konkurenciájával megegyező, illetve önmaga korábbi akciójában szereplőhöz hasonló terméket ajándékozni a partnereinek. Az Európában frissen megjelenő húzótermékek szinte azonnal fellelhetőek a magyarországi kínálatban is, igaz, a hazai kereslet lassabban reagál, s tömeges igényt csak hónapokkal, esetleg évekkel később


Hová helyezhetők el az üzleti ajándékok a marketing kommunikáció fogalomkörében

A marketingkommunikáció fogalomkörébe sok minden beletartozik. Leggyakrabban a reklám jut eszünkbe róla, pedig sokkal szélesebb területet ölel fel. Philip Kotler általánosan elfogadott marketing mixében a marketing négy fő területe: a termék, az ár, az értékesítési csatorna, és a marketing kommunikáció (Pruduct, Price, Place, Promotion). A marketing kommunikáció tehát a marketing egy olyan részterülete, amelyben a marketingszemléletnek, a fogyasztó központúságnak érvényesülnie kell. Definíció szerint: " A marketingkommunikáció olyan tervezett cselekvéssorozat, amely a vállalat marketingrendszerébe illeszkedik, célja egy termék (ill. szolgáltatás), márka, vállalat (ill. intézmény) megismertetésére, népszerűsítésére, a fogyasztó figyelmének felkeltése, vásárlásra ösztönzése, illetve érdeklődésének megtartása kommunikáció segítségével" Ennek megfelelően tehát a különböző ajándékoknak is illeszkednie kell a marketingrendszerbe és a marketingkommunikációs célokhoz. A marketingkommunikáció (Promotion) területei Kotler rendszerében: a reklám, a személyes eladás (Personal Selling), a vásárlásösztönzés (Sales Promotion), és a Public Relations (PR). Egy másik besorolás szerint a marketingkommunikációs két részre ATL és BTL területekre bonthatjuk.
ATL (Above The Line) eszközök alatt a klasszikus reklámot értjük, amelybe a hat reklámozásra alkalmas tömegmédium tartozik. Ezek: nyomtatott sajtó, szabadtéri eszközök, rádió, televízió, mozi, valamint az internet (ahol most Ön ezt az írást is olvassaJ ). BTL (Below The Line) eszközök közé pedig a direkt marketing (DM), a vásárlás ösztönzés (Sales Promotion), vásárláshelyi reklám (Point of Purchase vagyis POP), az eseménymarketing (rendezvények), a vásárok és kiállítások, a szponzorálás, a személyes eladás (Personal Selling), a Public Relations (PR) és a különböző nyomtatványok tartoznak. Az üzleti célú ajándékok, azok egyes típusai tehát semmiképpen nem tekinthetők a BTL önálló területének, hiszen szerepet kapnak a pr- és a marketing kommunikáció számos területén, gyakran más-más céllal, különböző módokon. A klasszikus reklámeszközök közé viszont semmiképpen nem sorolhatjuk, hiszen ezek csoportja szorosan behatárolt. Azt gondoljuk tehát, hogy az ajándékok a marketingkommunikáció és a pr egyaránt fontos és egyre fontosabb eszközei, melynek megjelenési területei igen változatosak. Azaz a hírnév menedzselésében egyre nélkülözhetetlenebb elem.

Az ajándékok csoportosítása a pr-ben és a marketingkommunikációban elfoglalt helyük szerint

Promóciós ajándékok

A promóciós ajándékok a vásárlásösztönzés (Sales Promotion) területéhez kötődnek. Céljuk általában az értékesítés gyors növelése, a vásárlás előre hozása, de vannak olyan formái is, amelyek célja hosszú távú (például emlékezeti hatás vagy márkahűség elérése). Más fajtáival pedig a márka gyors megismertetését lehet elérni.

Üzleti ajándékok

Az üzleti célú ajándékok másik nagy csoportjába azok az ajándékok tartoznak, amelyek inkább a pr területéhez kötődnek. Céljuk nem közvetlen a vásárlásösztönzés, hanem a márka, vagy a szervezet/vállalat ismertebbé tétele, emlékeztetés rá, a szervezettel/vállalattal kapcsolatba kerülő személyekkel fenntartott jó viszony ápolása, a figyelem felkeltése, a jó hírnév öregbítése, vagy valamilyen üzenet közvetítése. Attól függően, hogy éppen melyik funkció kerül előtérbe szokás reklámajándékoknak vagy pr-ajándékoknak is nevezzük őket. Értelemszerűen a reklámajándék esetében a hangsúly inkább a reklámon, pr-ajándék esetében pedig a kapcsolat ápolásán van.

Fajtái:

  • szóró ajándékok (kisebb értékű, nagy mennyiségben készülő, tömeges terjesztésre szánt, klasszikusnak mondható ajándéktárgyak, amelyeket minden esetben ellátnak a cég/termék logójával. Pl.: golyóstoll, öngyújtó, kulcstartó, stb.
  • reprezentatív ajándékok (kisebb példányszámú, nagyobb értékű ajándék)
  • egyedi tervezésű ajándékok

 

Miért van szükség alternatív marketingkommunikációs eszközökre?

Arra a kérdésre, hogy miért nem elegendő a hagyományos marketingkommunikációs eszközöket használni, miért találnak ki a kreatív szakemberek újabb és újabb megoldásokat a vállalat egyes célcsoportjainak meggyőzésére, befolyásolására, kézenfekvő magyarázatként szolgál, hogy az emberek egyszerűen sokallják a reklámokat, és egyre többen vállnak reklámkerülővé.
Erre mutatott rá többek között a Gfk Piackutató Intézet is egyik 2004-es kutatásában, amelyben az európai lakosság reklámokhoz való viszonyát vizsgálta, országokra lebontva. Az alábbi táblázat azoknak az arányát mutatja, akik szerint túl sok a reklám.

A reklám megítélése Európában

Ország

Túl sok a reklám (%)

Ország

Túl sok a reklám (%)

Ausztria

62

Bulgária

60

Belgium

74

Csehország

72

Dánia

74

Horvátország

61

Finnország

59

Lengyelország

81

Franciaország

80

Oroszország

85

Görögország

83

Románia

62

Nagy-Britannia

54

Szlovákia

65

Németország

78

Szlovénia

57

Olaszország

85

Összes átlaga

71

Portugália

66

Legalacsonyabb érték:

54

Spanyolország

92

Legmagasabb érték:

92

Svájc

68

   

Svédország

74

Forrás: Gfk Piackutatóintézet "Marktforschung" Nürnberg In: (In-Store Markating 2004 február. 7)

A kutatás eredményeiből jól látszik, hogy a reklámokat a kutatásban résztvevő országok lakosságának 71%-a sokallja, és még a legalacsonyabb értéket elérő Nagy-Britanniában is a lakosságnak több mint a felét zavarja a hirdetések mennyisége. Kimagasló pedig, hogy a spanyol lakosságban tízből kilenc ember úgy vélekedik, hogy túl sok a reklám. Egy 2007-ben készült németországi kutatás is azt bizonyítja, hogy az ATL eszközök használatának hatékonysága rohamosan csökken amint erre Hutter Ádám tanulmánya (2008) is felhívja a figyelmet. Németországban a megkérdezettek 78%-át idegesítik a postaládába dobott reklámlevelek, szórólapok. A TV reklámok 66%-ot, a mozi reklámok 42, az újsághirdetések 33%-ot zavarnak. A reklámozók egyre többet költenek az internetes megjelenésekre.
Ehhez képest a megkérdezettek 21% minősítette csak esetenként zavarónak a reklámajándékot Németországban. Ezek alapján valószínű, hogy napjainkban a reklámajándékok tekinthetőek a viszonylag legjobban elfogadott reklámeszköznek. Az is igazolható, hogy a reklámemlékezet is a reklámajándékok esetében a legjobb.

Az üzleti célú ajándékok kiválasztása

A reklámajándék funkciói, feladata:

  • a belső és külső kommunikáció megvalósítása egy termékről, szolgáltatásról vagy vállalatról
  • pozitív benyomás keltése
  • a marketingüzenet megerősítése
  • a hosszan tartó emlékezés kiváltása

Ezekre a tényezőkre mind gondolnunk kell, amikor meghatározzuk az ajándékozás célját. Ugyanakkor ennél konkrétabb célokat is meghatározhatunk. Egy ajándék kapcsolódhat például egy konkrét rendezvényhez, vagy akcióhoz célja lehet a vállalat népszerűsítése, egy bizonyos termék vagy egy bizonyos márka népszerűsítése, ismertté tétele, stb.
Az ajándék segítségével éreztethetjük partnereink fontosságát, s felhívhatjuk figyelmét, vagy emlékeztethetünk cégünkre, személyesebbé tehetjük a kapcsolatot. Fontos, hogy ne csak megszokásból vagy más cégekhez alkalmazkodva ajándékozzunk, hanem tudjuk pontosan, hogy konkrétan mit is szeretnénk elérni vele, még akkor is, ha céljainkat nem mindig lehet közvetlen, pénzügyi terv formájában megfogalmazni. Az ajándékozásnak az üzleti életben is feladata, hogy örömet szerezzen. Jó, ha személyre szóló ajándékot tudunk adni, de semmiképpen sem személyeskedőt. Ha egy nagyobb célcsoportnak adunk ajándékot és nem ismerjük személyesen megajándékozottakat (például egy rendezvényen), célszerű lehet olyasmit választani, amiről tudjuk, hogy közkedveltségnek örvend.

Gondolni kell arra, hogy a reklámajándék emlékezeti hatása nem azonos egy reklám hatással. Nem várhatunk tőle azonnali reagálást. Emlékezeti hatása inkább a cég tudatosításában, ismertségének növelésében jelenik meg. Az ajándékozás olyan kommunikációs gesztus, amelynek során az ajándék átadója (kibocsátó) jóval aktívabb szerepet játszik, mint a megajándékozott (befogadó). A befogadó reagálása (visszacsatolás) csak később, közvetetten és igen nehezen merhetően jelentkezik. Az ajándék valójában nem lehet önálló reklámeszköz, ugyanakkor egy jól kiválasztott ajándék vetekedhet a reklámmal, például ami a kontaktusok gyakoriságát illeti. Egy naptárat, vagy tollat például majdnem minden nap kezünkbe veszünk. Ami pedig az üzenettel elért célcsoportot illeti, egy esernyőt például igen sokan látnak használata közben, főleg a nagyobb városokban. Az esernyő elérési foka egy esős napon vetekedhet egy óriásplakátéval. Természetesen ennek ellenére nem gondolhatjuk, hogy az óriásplakátok helyett lehetne esernyőket használni egy-egy konkrét üzenet közvetítésére, de figyelembe kell venni, hogy az egyes tárgyakkal akár magas emlékezeti hatás érhető el. Egy-egy reklámajándék évekig lehet használatban, ezért a logón kívül más, aktuális akcióhoz kötődő üzenet hordozója nem igen lehet.

Célcsoport meghatározása

Az üzleti ajándékozás történhet két vállalkozás vagy szervezet között, a cégen belül, de ez történhet a cég termékeinek és a szolgáltatásainak végső felhasználói, vagy a fogyasztók felé is. Az ajándék kiválasztásánál az egyik leglényegesebb szempont, hogy tudjuk: ki fogja kapni, kik tartoznak a célcsoportunkba. Olyan ajándékot kel választani, amely megfelel a célcsoport elvárásainak, érdeklődésének, stílusának, felkelti a figyelmet, örömet szerez vagy vonzó a számára.

Az üzleti ajándékok célcsoportjai

Az ajándékozó általában nem ismeri ügyfeleit, partnereit olyan mélységben, ahogyan barátait, nem tudhatja mindegyikük hobbiját, nem ismerheti mindegyikük személyes érdeklődési körét. Ilyenkor szinte képtelenség mindenkinek egyénre szabott ajándékot választani. Ez az eset akkor fordulhat elő, amikor az üzletfelek már évek óta ismerik egymást, személyesen is, ám ez inkább a felső vezetői kör kiváltsága.
Egy vállalat és intézmény kapcsolat rendszere igen széles lehet. Súlyozni kell, hogy kiket ajándékozunk meg, már csak azért is, mert ha túl magas a megajándékozottak száma, és alacsony a rendelkezésre álló büdzsé, akkor ez a minőség és a hatékonyság rovására mehet.

A promóciós ajándékok célcsoportjai

A promóciós ajándékok esetében a célcsoport általában többé-kevésbé ismert. Ők általában a már meglévő vásárlók lehetnek, és/vagy a potenciális vásárlók. A potenciális vásárlók megszerzésénél alkalmazzák a termékmintákat, kóstoltatásokat és a kóstoltatásokkal egybekötött ajándékakciókat. A már meglévő fogyasztókat pedig a hűségakciókon keresztül szólítjuk meg. Az ajándék hozzácsomagolás és azonnali ajándékok mindkét csoportnak szólhatnak.
Fontos, hogy amennyire lehet, minél pontosabban behatároljuk a célcsoportot, és hogy megtaláljuk közös jellemző tulajdonságaikat, elvárásaikat a megfelelő ajándék kiválasztásához. Meg kell találni azt az értékesítési csatornát, vagy azt a fizikai helyet, vagy médiumot, amelyen keresztül elérhetjük őket.

Az üzenet meghatározása

Az üzleti ajándék egyben üzenet is. Az üzleti ajándékkal kifejezhetjük például ügyfeleink felé köszönetünket bizalmukért, hűségükért, elősegíthetjük vele jövőbeli megrendelőink együttműködési kedvét, de akár kollégáink jó munkáját is ösztönözhetjük vele. A hangsúly a presztízsértéken van. E mellett megmarad az ajándék alapvető feladata, az érzésekre hasson, kellemes és hosszú távú emléket hagyjon abban, aki kapja, és mindezt kösse össze azzal a partnerrel, akitől kapta. El kell döntenünk, hogy milyen üzenetet akarunk közvetítetni. Gondolnunk kell a cégfilozófiára, a szlogenre, vagy a termékekkel, szolgáltatásokkal kapcsolatos információkra is.

Az üzenet négy, kommunikációs dimenziója:

  • A tartalom: az üzenet tartalmának tárgyilagos, a célcsoport számára érhető megfogalmazása, amely félreérthetetlenül megmutatja a reklámajándék és az ajándékozó cég közti összefüggést.
  • A kapcsolat: függetlenül attól, hogy ki kapja az ajándékot, milyen módon történik az átnyújtás, a reklámtárgy minden esetben kifejezi, hogy az illetőről mit gondol az átadó. A megajándékozott tehát fel tudja mérni, hogy az ajándékozó a személyét nagyra tartja, tiszteli, lenézi, vagy esetleg elutasítja.
  • A személyiség kinyilvánítása: az ember minden megnyilvánulásában ad valamit magából is, így a reklámtárgy által közölt üzenetet is tartalmaz egy darabot az egyén személyiségéből, a cég stílusából.
  • A reakció: az ember minden megnyilvánulásával valamilyen célt szeretne elérni. Ugyanígy működik ez az ajándéktárgyaknál is, ahol az eszközöknek meghatározott, pozitív viselkedési tendenciát kell kiváltania. Ügyelni kell azonban arra, hogy ez az üzenetátvitel ne legyen erőszakos és akaratos, hiszen az ilyen jellegű nyomást senki sem tolerálja.

A tárgy maga tehát egy üzenetcsomag. Ezt a képet árnyalja a hozzá csatolt (vagy nem csatolt) verbális üzenet is, valamint az is, hogy a szervezet vezetőjének neve megjelenik-e, vagy csak a cégé. További tényezők, amelyek befolyásolhatják az üzenetcsomag dekódolását, értékelését: csomagolás, az ajándék eljuttatásának az ajándék személyes átadása, ennek körülményei, az átadás nyilvános-e, vagy sem, forintban kifejezett értéke, a megajándékozottban kiváltott első érzések, stb. Az üzenet részét képezheti valamilyen eseményre, vagy alkalomra való emlékeztetés is. Ha például karácsony alkalmából akarjuk megajándékozni célcsoportunk tagjait, akkor az ajándék maga, vagy annak díszítése, vagy a csomagolása utalhat az ünnepre is. Ha viszont egy évforduló alkalmából ajándékozunk, azt is beilleszthetjük az ajándék üzenetébe. Ugyanakkor egy szponzorált eseményre, vagy versenyre való emlékeztetés is megfogalmazódhat benn.

A promóciós ajándék üzenete

A promóciós ajándékok üzenete nagyon különböző lehet. A termékminták esetében sokszor konkrét verbális üzenetről nem is beszélhetünk, de üzenetet értéke lehet annak, hogy milyen körülmények között jut hozzá a fogyasztó és lehet hozzákapcsolódó reklámüzenet is. Az ajándékcsomagolások esetében az ajándék egyfajta üzenet a termékről, vagy a gyártóról, amelynek imázs építő (vagy romboló) hatása lehet. A marketingüzenet melletti, lehetséges egyéb üzenetek között szerepelhetnek az üzleti ajándék esetében felsorolt üzenetek is, Megjelenhet rajta a szlogen, vagy az aktuális reklámüzenet is, attól függően, hogy az akciónak hosszú vagy rövid távú céljai vannak.

Általánosságban az üzleti ajándék akkor jó, ha...

  • Örömet okoz (hosszantartó pozitív érzelmi hatást vált ki)
  • Mint a szavak helyett tárgyakat használó nyelv, kód vagy szimbólum, pozitív üzenetet közvetít. Egyrészt pozitív üzenetet közvetít az ajándékozóról, másrészt a vélemény, amelyet kifejez általa az ajándékozó a megajándékozottról szintén pozitív
  • Kapcsolódik a vállalathoz/az ajándékozóhoz, emlékeztet rá
  • Megerősíti a marketingüzenetet
  • Része a pr-nek és a marketing kommunikációnak, vagyis annak a tervezett cselekvés sorozatnak, amely a vállalat marketingrendszerébe illeszkedik, célja egy termék (ill. szolgáltatás) - márka - vállalat (ill. intézmény) megismertetése, népszerűsítése, a figyelem felkeltése, vásárlásra ösztönzés, illetve az érdeklődés megtartása, vagy más kommunikációs, kapcsolatépítő tevékenység támogatásán keresztül szolgálja egy szervezet vagy vállalat érdekeit.
  • Szerves részét képezi az integrált kommunikációnak
  • Elindítja a szájreklámot (valamelyik pozitív tulajdonsága miatt)
  • Személyre szóló, vagy célcsoportjának szóló. Megfelel a célszemély(ek) társadalmi státuszának, preferenciáinak, élethelyzetének, érdeklődésének, korának, nemének, kultúrájának.
  • Illeszkedik a szervezeti kultúrába
  • Több szinten és módon hat az érzelmekre.
  • Jó, ha van valamilyen hozzáadott értéke
  • Nem túl drága
  • Pozitív benyomást kelt.
  • Megfelel a tartalmi és formai arculat rá vonatkozó követelményeinek.
  • Esztétikus, jó designnal rendelkezik.
  • Szállítása, raktározása könnyen megoldható.
  • Költség hatékonyan kivitelezhető
  • Szebb, jobb, kreatívabb (stb.) mint a konkurencia ajándékai.

Milyen a jó üzleti ajándék?

  • Egyedi, eredeti, ötletes, szellemes, kreatív.
  • Kapcsolódik az adott eseményhez, alkalomhoz, marketingcélhoz.
  • Nem baj, ha praktikus, vagyis ha a megajándékozott használni tudja.
  • Minél inkább a személyhez szól, annál jobb.
  • Megfelel a protokoll írott és íratlan szabályainak.
  • Megfelel az etikai kódex és a szakmai etika előírásainak.
  • Színe nem idegen a cég arculatától, alkalmazása az imázs erősítésére, újdonság ereje van.

A közepes értékű, szélesebb körben adott üzleti ajándék akkor jó, ha...

  • Egyedi ötletes, szellemes, meglepő.
  • Van használati és újdonság értéke.
  • Személyes jelegű.
  • Jó minőségű.
  • Emblémája diszkrét
  • Emlékeztet a cégre.
  • Üzenete van, érzelmileg is befolyásolni képes.
  • Nem túl drága, de nem is tömegtermék.
  • Csomagolása szép, arculathoz illő.
  • Követi a divatot, modern.

Az alacsony költségű szóró ajándék akkor jó, ha....

  • Reklámjellege erős.
  • Nagyobb emblémázható felülettel rendelkezik.
  • Mint reklámhordozó jól funkciónál.
  • Egyedi, ötletes, kreatív.
  • Praktikus, széles körben használható.
  • Figyelemfelkeltő.
  • Célcsoportjának szól, széles körben kedvelt, vagy értékelt.
  • Olcsó, de nem gyenge minőségű.
  • Emlékezetes, vagy hosszú időn keresztül használható.
  • Gyakran kezébe veszi majd várhatóan a megajándékozott.

Milyen a jó promóciós ajándék?

  • Illeszkedi a vállalat (marketing) stratégiájába.
  • Hatékony a fogyasztók megszerzésében, megtartásában, vagy az értékesített mennyiség növelésében. Jól időzített: a termék életgörbéhez és a versenyhelyzethez alkalmazkodik.
  • Az aktuális marketingcéloknak megfelel. Kapcsolódik a marketingüzenethez.
  • Az arculati szempontok erősen érvényesülnek benne
  • Népszerű, vonzó s célcsoport tagjai számára. Különleges, egyedi vagy jól bevált, klasszikus tárgy.
  • Ötletes.
  • Jól emblémázható, emblémája látható.
  • Szezonális jellegű, kapcsolódik a termék vagy szolgáltatás alkalmazási körülményeihez, lehetőségeihez.
  • Közvetlenül vagy közvetve kapcsolódik a cég tevékenységi köréhez.
  • Imázs építő
  • Vásárlásra vagy márkahűségre késztet.
  • Hosszú távon hat. Sokáig megmarad a fogyasztó emlékezetében, vagy hosszú távon tudja használni.
  • Olcsó, hiszen nagy számban kell megrendelni és legyártani.
  • Színe harmonizál a promotált termék csomagolásával.
  • Színvonala megfelel a hozzá kapcsolódó termék, illetve szolgáltatás színvonalának.

Bízunk abban, hogy weboldalunkon megtalálja azokat a reklámtárgyakat, emblémázható reklámajándékokat, amire szüksége van!
Teljen öröme a válogatásban, legyen sikeres az ajándékozásban!